Specjaliści ds. zdrowia psychicznego zazwyczaj rozpoczynają proces oceny od wypełnienia przez osobę dorosłą listy kontrolnej objawów lub kwestionariusza. Jednak w celu postawienia formalnej diagnozy będą potrzebować dokładnego zbadania kontekstu objawów, w tym historii medycznej, stresorów życiowych lub wszelkich istotnych wydarzeń, które mogą być możliwą przyczyną objawów. Dorośli z ADHD otrzymują diagnozę kliniczną, współpracując z klinicystą, aby dokładnie rozważyć różne objawy obecnie związane z ADHD.

Czasami może być trudno zdiagnozować ADHD u dorosłych, ponieważ objawy mogą być podobne do innych stanów, takich jak lęk lub zaburzenia nastroju. Wielu pacjentów z ADHD ma współwystępujące zaburzenia zdrowia psychicznego, takie jak depresja, choroba afektywna dwubiegunowa lub zaburzenie używania substancji. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli zauważysz, że masz objawy ADHD, które powodują dla Ciebie poważne problemy, powinieneś porozmawiać z lekarzem w celu oceny.

Według Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) lekarze diagnozują ADHD u dorosłych, stosując kryteria wyszczególnione w Podręczniku Diagnostyki i Statystyki Zaburzeń Psychicznych, wydanie 5 (DSM-5), który jest podręcznikiem przedstawiającym objawy zaburzeń zdrowia psychicznego.

W zależności od objawów pacjenta lekarz określi, która z trzech postaci ADHD jest obecna. Obejmują one 3 typy:

  • Przeważnie nieuważny: pacjent może mieć trudności z wykonaniem zadania, postępowaniem zgodnie z instrukcjami lub zwracaniem uwagi na szczegóły. Mogą również łatwo się rozpraszać.
  • Przeważnie nadpobudliwy i impulsywny: Pacjent może być niespokojny i dużo mówi. Mogą czuć się niespokojni i mieć trudności z czekaniem na kolej.
  • Typ kombinowany (mieszany): Pacjent może wykazywać objawy obu typów.

Aby postawić diagnozę dorosłego ADHD, osoba będzie musiała wykazywać co najmniej pięć lub więcej z poniższych objawów przez okres do sześciu miesięcy, co generalnie nie jest odpowiednie dla postępu rozwojowego tej osoby.

Niektóre z typowych objawów nieuwagi dla dorosłych ADHD obejmują:

  • Trudności z koncentracją i wykonywaniem zadań
  • Trudność wielozadaniowości
  • Słabe umiejętności planowania i zarządzania czasem
  • Dezorganizacja czynnościami i zadaniami
  • Regularne gubienie przedmiotów
  • Zapominanie codziennej rutyny lub spotkań
  • Pomijanie szczegółów lub popełnianie nieostrożnych błędów
  • Unikaj lub nie chciej podejmować zadań wymagających wysiłku umysłowego przez dłuższy czas
  • Pozornie roztargniony podczas bezpośredniej rozmowy.
  • Niewykonanie zadań lub obowiązków w miejscu pracy
  • Łatwo się rozpraszaj
  • Zapomnij o codziennych czynnościach

Niektóre z objawów częstszych w przypadku typu nadpobudliwego lub impulsywnego to:

  • Bycie impulsywnym
  • Niepokój lub wiercenie
  • Staram się czekać
  • Mówienie nadmiernie
  • Przerywanie rozmów
  • Wstawanie, gdy wymagane jest siedzenie
  • Bądź bardzo aktywny i stale w ruchu
  • Nie możesz spokojnie uczestniczyć w zajęciach rekreacyjnych

Oprócz doświadczenia niektórych z wymienionych objawów, muszą:

  • Zauważyłem kilka objawów nieuwagi lub nadpobudliwości i impulsywności przed ukończeniem 12 roku życia
  • Doświadczaj objawów w co najmniej dwóch różnych obszarach (lokalizacjach), takich jak dom lub praca
  • Istnieją oznaki, że objawy zakłócają codzienną rutynę
  • Objawy nie są spowodowane innym stanem zdrowia psychicznego, takim jak zaburzenie lękowe lub depresja

Pacjenci z mieszaną postacią ADHD mają objawy zarówno typu nieuważnego, jak i nadpobudliwego lub impulsywnego. Aby określić objawy ADHD, możesz wykonać ten test na ADHD. Gorąco zapraszamy!

Opcje leczenia ADHD u dorosłych

Jeśli zmagasz się z ADHD jako osoba dorosła, istnieją bezpieczne i skuteczne opcje leczenia – niektóre nie wymagają leków ani powtarzających się wizyt u lekarza.

Leki działają, ale nie jako lekarstwo!

Wiele osób kojarzy leczenie ADHD z lekami. Należy jednak pamiętać, że leki na ADHD nie są skuteczne dla wszystkich, a nawet jeśli są skuteczne, nie rozwiążą wszystkich problemów ani nie wyeliminują wszystkich objawów.

W rzeczywistości, chociaż leki na ADHD zwykle pomagają w skupieniu uwagi i koncentracji, często nie poprawiają oznak dezorganizacji, zapominania, złego zarządzania czasem i prokrastynacji – tych samych problemów, które są odpowiedzialne za problemy, z którymi boryka się wielu dorosłych z ADHD.

W przypadku stosowania z innymi metodami leczenia leki na ADHD są bardziej skuteczne. Pacjenci uzyskają więcej wyników ze swoich leków, jeśli uwzględnią inne metody leczenia, które pomogą w problemach emocjonalnych i behawioralnych oraz nauczą nowych strategii radzenia sobie. Leki ADHD wywołują różne reakcje u różnych osób. Niektórzy ludzie zauważają znaczną poprawę, a inni nie. Skutki uboczne są również różne u każdego pacjenta i mogą przewyższać korzyści u niektórych osób. Ponieważ każdy reaguje inaczej, uzyskanie odpowiedniego leku i dawki zajmie trochę czasu.

Regularne ćwiczenia

Regularne ćwiczenia to jedna z najwygodniejszych i najskuteczniejszych metod zmniejszania objawów ADHD u dorosłych oraz zwiększania koncentracji, pamięci, motywacji i nastroju. Aktywność fizyczna usuwa dodatkową energię, która może powodować impulsywność. Daje również szybki wzrost poziomu dopaminy, serotoniny i noradrenaliny w mózgu – wszystko to przyczynia się do skupienia i uwagi. W związku z tym ćwiczenia i leki na ADHD, w tym Ritalin i Adderall, działają podobnie. Jednak w przeciwieństwie do leków na ADHD, ćwiczenia nie wymagają recepty i nie mają skutków ubocznych.

Rozważ ćwiczenia przez większość dni w tygodniu. Nie musisz koniecznie chodzić na siłownię. Chodzenie przez 30 minut co najmniej cztery razy w tygodniu może mieć znaczenie. Skuteczne jest również 30 minut aktywności każdego dnia. Wybierz przyjemną aktywność i trzymaj się jej. Wybierz coś, co pasuje do twoich sił fizycznych lub stwarza wyzwania, ale jest zabawne. Sporty zespołowe to świetna opcja, ponieważ aspekt społeczny sprawia, że ​​wszystko jest interesujące.

Pomocna jest również interakcja z naturą. Badania pokazują, że może to zmniejszyć objawy ADHD. Zwiększ korzyści, uzupełniając je ćwiczeniami. Rozważ bieganie przełajowe, wędrówki piesze lub spacer po lokalnym parku lub malowniczej lokalizacji.

Dobry sen

Wielu dorosłych z ADHD zmaga się ze snem. Często nie mogą spać w nocy, czasami z powodu gonitwy myśli, śpią niespokojnie i mają problemy z przebudzeniem się rano. Mogą budzić się z irytacją przez kilka godzin. Słaba jakość snu pogarsza objawy ADHD u dorosłych, dlatego ważna jest regularna rutyna snu. Lepsza jakość snu może znacząco wpłynąć na koncentrację, uwagę i nastrój.

Aby lepiej spać, dobrze jest ustawić porę snu i trzymać się jej i budzić się o tej samej porze każdego ranka, nawet jeśli czujesz się zmęczony. Upewnij się, że sypialnia jest całkowicie ciemna i unikaj elektroniki – przyćmione światło z telefonów komórkowych i zegarów cyfrowych może zakłócać sen. Unikaj kofeiny wieczorami lub całkowicie ją odsuń. Dobrze jest mieć cichą godzinę przed snem, podczas której przed snem wyłączasz wszystkie ekrany. Jeśli leki zakłócają sen, porozmawiaj z lekarzem o zmniejszeniu dawki lub przyjęciu jej wcześniej w ciągu dnia.

Jedz zdrowo!

Jeśli chodzi o dietę, zarządzanie ADHD dotyczy głównie tego, jak jesz i co jesz. Wiele problemów żywieniowych występujących wśród dorosłych z ADHD wynika z impulsywności i złej organizacji. Celem jest zwrócenie uwagi na nawyki żywieniowe. Wiąże się to z planowaniem i kupowaniem zdrowych posiłków, planowaniem pór posiłków, przygotowywaniem posiłków, zanim zgłodniejesz, oraz trzymaniem pod ręką zdrowych, szybkich przekąsek, dzięki czemu nie musisz uciekać się do korzystania z automatu lub fast foodów.

Planuj posiłki i przekąski w odstępie nie większym niż trzy godziny. Wiele osób z ADHD je sporadycznie, czasami godzinami bez jedzenia, a następnie objadanie się tym, co jest dostępne. Jest to niewskazane w przypadku objawów ADHD lub zdrowia fizycznego i emocjonalnego. Upewnij się, że masz wystarczającą ilość cynku, żelaza i magnezu w swojej diecie. Jeśli nie masz pewności, zażywaj codziennie multiwitaminę.

Zastanów się nad włączeniem niewielkiej ilości białka i węglowodanów złożonych do każdego posiłku lub przekąski. Pokarmy zapewniają czujność i zmniejszają nadpobudliwość. Są także źródłem stałej, trwałej energii. Unikaj fast foodów i zmniejsz cukier i kofeinę. Pokarmy zawierające cukier często zapewniają natychmiastowy zastrzyk energii, ale mogą powodować spadek skupienia, energii i nastroju. Zmniejszenie ich może ustabilizować poziom cukru we krwi i poprawić sen w nocy. Niektóre badania wykazały, że kwasy tłuszczowe omega-3 mogą poprawić koncentrację umysłową u osób z ADHD.

Metody relaksacyjne dla ADHD

Możliwe jest złagodzenie wielu objawów ADHD poprzez techniki relaksacyjne, takie jak joga i medytacja. Dzięki konsekwentnej praktyce terapie uspokajające mogą poprawić uwagę i koncentrację oraz zmniejszyć lęk, impulsywność i depresję.

Medytacja to rodzaj utrwalonej samoświadomości, która uspokaja umysł i ciało oraz skupia myśli. Naukowcy zauważają, że medytacja intensyfikuje aktywność w korze przedczołowej przez pewien czas, obszarze mózgu odpowiedzialnym za uwagę, kontrolę impulsów i planowanie. Możesz uznać medytację za przeciwieństwo ADHD. Celem medytacji jest nauczenie się, jak kierować swoją uwagę, aby uzyskać wgląd. Dlatego jest to ćwiczenie na koncentrację uwagi, które pomoże ci znaleźć i rozwiązać problemy. Chociaż pomaga również lepiej radzić sobie z rozpraszaniem uwagi, zmniejszać impulsywność i poprawiać koncentrację, praktykowanie uważności za pomocą medytacji może również zapewnić lepszą kontrolę nad nastrojami i emocjami – wyzwanie, z którym boryka się wielu dorosłych z ADHD.

Joga i podobne czynności, takie jak Tai Chi, dodają fizjologicznych korzyści wynikających z ćwiczeń i medytacji implikacje psychologiczne. Może to być praktyczne, jeśli trudno ci medytować z powodu nadpobudliwości. Ćwiczysz głębokie oddychanie i inne metody relaksacyjne, które pomogą Ci uzyskać skupienie i świadomość mentalną. Utrzymując różne postawy przez długi czas, możesz osiągnąć równowagę i spokój. Kiedy czujesz się przytłoczony lub brakuje Ci kontroli, możesz użyć technik jogi, aby odświeżyć i przywrócić równowagę psychiczną.

Terapia dla dorosłych

Leczenie osób dorosłych może również wiązać się z szukaniem profesjonalnej pomocy. Może to pomóc w nauce nowych umiejętności radzenia sobie z objawami i zmianie nawyków, które mogą przyczyniać się do problemu. Niektóre terapie są ukierunkowane na radzenie sobie ze stresem i gniewem lub kontrolowanie zachowań impulsywnych, podczas gdy inne pomagają nauczyć się efektywniej zarządzać czasem i pieniędzmi oraz poprawić umiejętności organizacyjne.

  • Terapia rozmowa: Dorośli z ADHD czasami mają trudności z radzeniem sobie z problemami spowodowanymi konsekwentnym wzorcem słabych osiągnięć, zmaganiami akademickimi, porażkami, konfliktami w związku i rotacją miejsc pracy. Indywidualna terapia rozmowa może pomóc w obciążeniu emocjonalnym, w tym niskiej samoocenie, wstydzie, zakłopotaniu, które odczuwałeś jako dziecko i nastolatek oraz urazie, którą nosisz z powodu narzekania i krytyki ze strony ludzi wokół ciebie.
  • Terapia małżeńska i rodzinna: Ta terapia pomaga w problemach, które ADHD powoduje w relacjach ludzi i życiu rodzinnym, takich jak nieporozumienia dotyczące kwestii finansowych, impulsywne decyzje, obowiązki w domu i zapomniane zobowiązania. Terapia może pomóc pacjentowi i jego bliskim uporać się z tymi problemami oraz znaleźć praktyczne sposoby radzenia sobie z nimi i komunikacji. Terapia może poprawić relacje poprzez oświecenie partnerów i członków rodziny o ADHD.
  • Terapia poznawczo-behawioralna: Terapia poznawczo-behawioralna popycha cię do zrozumienia negatywnych przekonań i cech, powodując problemy w twoim życiu i wprowadzając zmiany. Ponieważ wiele osób z ADHD doświadcza demoralizacji z powodu lat zmagań i rozczarowań, jednym z głównych celów terapii poznawczo-behawioralnej jest przekształcenie negatywnego spojrzenia na bardziej optymistyczną i realistyczną perspektywę. Terapia poznawczo-behawioralna skupia się również na praktycznych problemach towarzyszących ADHD, w tym problemach z wydajnością pracy, dezorganizacją i złym zarządzaniem czasem.